Szybsza komunikacja ze służbami i lepsza opieka dla osób objętych kwarantanną – to główny cel aplikacji „Kwarantanna domowa”, która od 19 marca jest dostępna (oczywiście za darmo) w sklepach Google Play i App Store.
Każdego dnia rośnie liczba osób objętych kwarantanną domową. To Polacy, którzy wrócili z zagranicy, ale i osoby, które miały kontakt z ludźmi zarażonymi koronawirusem. Z kwarantanną wiążą się pewne obowiązki. To m.in. zakaz opuszczania miejsca, w którym ją odbywamy. Wszystko po to, by zapewnić bezpieczeństwo nam wszystkim, zarówno osobom objętym kwarantanną, jak ich bliskim, czy sąsiadom.
Aby to bezpieczeństwo było skutecznie zapewnione, policjanci sprawdzają miejsca pobytu osób przebywających w kwarantannie. Za jej złamanie może zostać nałożona grzywna do 30 tys. zł. Ale nie chodzi o to, by karać. Chodzi o to, by kwarantanna i dotykające nas wszystkich restrykcje (wdrożone, by ograniczyć rozprzestrzenianie się korona wirusa) były skuteczne. Jednocześnie bardzo ważne jest wsparcie dla osób w kwarantannie.
Dzięki aplikacji „Kwarantanna domowa”, możliwa jest lepsza realizacja obu celów: bezpieczeństwa i lepiej adresowanego wsparcia.
Wyobraźmy sobie, że wracamy z zagranicy i wjeżdżamy do Polski. Od razu, zgodnie z obowiązującymi przepisami, zostajemy objęci obowiązkową 14-dniową kwarantanną domową. W praktyce wygląda to tak, że na granicy wypełniamy tzw. kartę lokalizacyjną, w której wpisujemy swoje dane, w tym m.in. adres, pod którym przejdziemy kwarantannę, oraz nasz numer telefonu.
Najważniejsze, aby w trakcie kwarantanny stale przebywać we wskazanym miejscu.
W weryfikacji przestrzegania tych zasad pomagają funkcjonariusze policji. W czasie kwarantanny mogą nas odwiedzić w dowolnym momencie. Jeśli chcesz ułatwić im pracę, ściągnij aplikację „Kwarantanna domowa”.
Najlepiej zrobić to od razu po przybyciu na miejsce odbywania kwarantanny – radzi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Nasza aplikacja jest bezpłatna i bezpieczna. Stworzyliśmy ją we współpracy z ekspertami w tej dziedzinie – dodaje szef MC. Jeśli zainstalujesz aplikację krótką chwilę po wypełnieniu formularza lokalizacyjnego może się okazać, że Twoje dane nie dotarły jeszcze do systemu. Warto wtedy poczekać 2-3 godziny i spróbować ponownie. Aplikację aktywujesz za pomocą numeru telefonu. Twoje konto zostanie zweryfikowane po wprowadzeniu kodu, który otrzymasz w wiadomości SMS.
WAŻNE! Nie ma możliwości, by z aplikacji korzystały osoby nieobjęte kwarantanną. Jej system jest połączony z bazą numerów telefonów osób, które zostały zobowiązane do przejścia kwarantanny.
Zaraz po aktywacji aplikacji dostaniesz zadanie zrobienia sobie zdjęcia. Będzie to tzw. zdjęcie referencyjne, które przyda nam się w kolejnych dniach.
Aplikacja aktywowana. Co dalej?
Każdego dnia kwarantanny do objętych nią osób (które zainstalowały i aktywowały aplikację) będą wysyłane SMS-y z prośbą o wykonanie zadania. Bardzo prostego i zawsze takiego samego. Zrobienia sobie selfie.
Dzięki geolokalizacji oraz nowoczesnemu systemowi porównywania twarzy będzie wiadomo, że to na pewno ta osoba i że przechodzi kwarantannę w miejscu zadeklarowanym w formularzu lokalizacyjnym. Pomoże w tym zrobione przy aktywacji zdjęcie referencyjne. To do niego będą porównywane kolejne przesłane fotografie.
– Dziennie trzeba będzie zrobić jedno lub kilka takich zdjęć. Prośby o ich wykonanie będziemy wysyłać „z zaskoczenia”. Idea jest dokładnie taka sama jak przy niezapowiedzianych wizytach funkcjonariuszy policji – tłumaczy minister cyfryzacji. – Dane osób „meldujących się” na kwarantannie są bezpieczne. Nie będą niepotrzebnie gromadzone, ani przechowywane – zapewnia Marek Zagórski.
Czas przeznaczony na wykonanie selfie to 20 minut od otrzymania SMS-a. Po upływie tego czasu osoba objęta kwarantanną dostanie wiadomość przypominającą. Jeżeli w wyznaczonym czasie nie wykonamy zdjęcia będzie to sygnał dla policji, że powinna sprawdzić, czy zasady kwarantanny nie są łamane.
Praktyczna rada: korzystając z aplikacji nie zapominajmy o tym, aby nasz telefon był naładowany, a dźwięki niewyciszone. Sprawdzajcie też co jakiś czas SMS-y.
Bądźmy solidarni i odpowiedzialni
Dzięki aplikacji zyskujesz szybki dostęp do niezbędnych, pomocnych w czasie kwarantanny, informacji. Możesz też korzystać ze specjalnej infolinii.
Aplikacja daje także m.in. możliwość zgłoszenia się do lokalnych ośrodków pomocy społecznej, które w uzasadnionych sytuacjach, mogą dostarczać leki, czy artykuły spożywcze. Dzięki aplikacji szybko można skontaktować się z pracownikiem socjalnym.
W najbliższych dniach do aplikacji będą dodawane kolejne funkcjonalności.
W razie jakichkolwiek problemów technicznych osoby korzystające z aplikacji mogą zadzwonić na przygotowaną dla nich specjalną infolinię: 22 165 57 44.
Więcej informacji tutaj.
fot. ze strony www.gov.pl
Filtry