Podwale bez „wąskich gardeł” i z nawierzchnią bez dziur? Wszystko wskazuje na to, że stanie się to w najbliższych miesiącach. Połowa kosztów inwestycji ma być sfinansowana z rządowego programu.
Urząd Miejski w Złotoryi starał się o dotację na przebudowę ul. Podwale z „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”. Z powodzeniem – przedsięwzięcie warte prawie 835 tys. zł znalazło się ostatecznie na liście 56 inwestycji drogowych, które mają otrzymać wsparcie od rządu. W przypadku Złotoryi będzie to kwota 417,5 tys. zł.
– Jak co roku trwa aktualnie procedura sprawdzania wniosków i weryfikacja przez ministerstwo. Zatem samorządy otrzymają informację o zadaniach i kwotach zgodnie z ustawą, do końca roku – powiedziała nam kilka dni przed świętami Sylwia Jurgiel, rzecznik prasowa wojewody dolnośląskiego, który prowadził nabór wniosków na terenie naszego województwa.
Inwestycja na Podwalu ma polegać przede wszystkim na budowie kanalizacji deszczowej i wymianie asfaltowej nawierzchni na długości 152 m. Nowa deszczówka zapobiegnie zalewaniu rejonu ul. Dolnej. Zlikwidowane ma być „wąskie gardło” w górnej części Podwala, gdzie obecnie bezpieczne mijanie się samochodów uniemożliwia wystający na jezdnię „cypel” chodnika. Jezdnia po modernizacji będzie miała od 5,1 do 5,6 m szerokości. Przebudowa obejmie również nawierzchnię chodników. Renowacji poddane też zostaną murki oporowe wzdłuż ulicy. Po remoncie na Podwalu wyznaczonych zostanie 28 miejsc parkingowych, w tym 4 dla osób niepełnosprawnych. Nie zmieni się natomiast organizacja ruchu – ulica nadal będzie dwukierunkowa od hotelu do parkingu, a dalej, w stronę ul. Krzywoustego – jednokierunkowa.
Modernizacja Podwala ma stanowić część większej przebudowy układu komunikacyjnego w rejonie pl. Reymonta. Miasto wspólnie z dolnośląskim urzędem marszałkowskim zamierza zbudować tutaj kosztem ponad 2 mln zł rondo, a także wyznaczyć na nowo ciągi komunikacyjne dla pieszych i doświetlić przejścia. Już w ubiegłym roku zarządca dróg wojewódzkich poddał modernizacji dwie główne ulice prowadzące do pl. Reymonta: Wojska Polskiego i Sienkiewicza. Natomiast na 2019 r. zaplanowana jest zasadnicza część prac, które mają usprawnić ruch i poprawić bezpieczeństwo na centralnym skrzyżowaniu w Złotoryi i drogach dojazdowych.