Współczesna edukacja wymaga innowacyjnych podejść, które przygotują uczniów do wyzwań przyszłości. W odpowiedzi na te potrzeby Szkoła Podstawowa nr 3 w Złotoryi wdrożyła strategię ekosystemu STEM.
Odbywa się to w ramach szerszego projektu obejmującego pięć placówek: z Finlandii, Łotwy, Litwy, Grecji oraz Polski.
Celem akcji jest zainteresowanie uczniów, a w szczególności dziewcząt, naukami ścisłymi, technologią, inżynierią i matematyką (Science, Technology, Engineering, Mathematics).
Podczas roku szkolnego, w ramach 8-modułowego programu, każda z pięciu szkół partnerskich przeznaczy łącznie 80 godzin na realizację działań, co przekłada się na dwie godziny tygodniowo. Wdrożenie ekosystemu STEM polega na testowaniu szerokiego zakresu różnorodnych zajęć, które mają na celu wzbudzenie ciekawości i pasji wśród uczniów.
Pierwszy opracowany moduł programowania i robotyki rozpoczął się od nauki podstaw programowania w języku Scratch, gdzie uczniowie symulują działanie inteligentnych systemów i asystentów domowych.
Działania te koncentrują się na tworzeniu czujników, rejestrowaniu danych i personalizowaniu interakcji, co jest świetnym wstępem do świata informatyki i sztucznej inteligencji.
Kolejne moduły (3. i 4.) wprowadzają uczniów w świat zaawansowanej robotyki z wykorzystaniem zestawów Lego Spike Prime.
Uczniowie uczą się budować i programować roboty, a także eksperymentują z inteligentnymi czujnikami, aby tworzyć stacje badawcze.
To podejście łączy teorię z praktyką, rozwijając umiejętności inżynierskie i analityczne.
W kolejnych modułach uczniowie przechodzą do pracy z Micro:bit (minikomputer kieszonkowego formatu w postaci programowalnej elektronicznej płytki), co pozwala im m.in. tworzyć własne projekty, takie jak krokomierz, reporter pogodowy czy system monitorujący wilgotność gleby.
Program angażuje uczniów także w tworzenie gier i projektów, które mają praktyczne zastosowanie w życiu codziennym.
Natomiast moduł 7. skupia się na platformie Arduino, wprowadzając uczestników w tworzenie wirtualnych i rzeczywistych obwodów.
Uczniowie uczą się sterowania diodami LED, serwomechanizmami oraz budują inteligentne monitory pokoju, które mierzą światło i temperaturę.
Program kończy się modułem „Dowódcy dronów”, w którym uczniowie opanowują latanie dronami Tello, programując je do wykonywania skomplikowanych manewrów, takich jak rysowanie kształtów w powietrzu i tworzenie pokazów tanecznych.
Ten etap jest ukoronowaniem zdobytej wiedzy z programowania i technologii, łącząc kreatywność z precyzją.
Cały program składa się z 80 lekcji, prowadząc uczniów od prostego programowania w Scratch, przez robotykę i drony, aż po zaawansowane projekty z Arduino.
Ta ścieżka edukacyjna ma na celu, nie tylko przekazanie wiedzy technicznej, ale również inspirowanie do innowacji i przygotowanie uczniów do przyszłych karier w dziedzinach STEM.
Realizacja strategii ekosystemu STEM w SP nr 3 pozwoliła na zgromadzenie zbioru najlepszych praktyk, które mogą być wykorzystane w przyszłości. Dotychczasowe działania pokazały, że takie podejście skutecznie przyciąga uwagę uczniów i pomaga im przezwyciężyć stereotypy dotyczące przedmiotów ścisłych.
Zwiększone zainteresowanie dziewcząt STEM-em jest jednym z kluczowych sukcesów tego programu.
Dzięki tego typu inicjatywom, Szkoła Podstawowa nr 3 w Złotoryi staje się liderem w nowoczesnej edukacji, przygotowując swoich uczniów do odgrywania aktywnej roli w cyfrowym i technologicznym świecie.
![]()





Filtry