Blisko 3,4 mln złotych będzie kosztowała przebudowa ulic Łąkowej i Granitowej. To inwestycja, na której skorzystają niemal wszyscy mieszkańcy Złotoryi, ma bowiem pomóc w uruchomieniu nowych terenów gospodarczych oraz odkorkowaniu ul. Legnickiej. Realizacją zajmie się Przedsiębiorstwo Transportowo-Budowlane. Ta sama firma zaczęła już roboty ziemne przy łączniku ulic Polnej i Miodowej.
Zakończył się kolejny już w tym roku przetarg na budowę dróg miejskich. Tym razem dotyczył ul. Łąkowej i ul. Granitowej (prowadzi nią dojście i dojazd do przystanku autobusowego, z którego mieszkańcy Łąkowej odjeżdżają w kierunku centrum miasta). Wpłynęła tylko jedna oferta – od znanej z wielu realizacji na terenie Złotoryi firmy PTB, która zadeklarowała, że przebuduje obie drogi za 3 mln 375 tys. 587 zł. Władze miasta liczyły, że cena będzie niższa – kosztorys przewidywał, że trzeba będzie zapłacić niespełna 3 mln zł. Ratusz chce jednak jak najszybciej rozpocząć tę inwestycję, by zdążyć z jej realizacją przed końcem roku, dlatego po przesunięciach w budżecie komunalnym oferta PTB została przyjęta.
O zakresie prac pisaliśmy już kilkukrotnie na naszym portalu (ostatnio TUTAJ). Przypomnijmy tylko krótko, że inwestycja ograniczy się w zasadzie do samej nawierzchni drogi i jej podbudowy, bez kosztochłonnych prac przy instalacjach podziemnych. Łącznie powstanie blisko 2,5 km nowej i równej jezdni, która miejscami zostanie poszerzona i na której zamiast tłucznia czy szutru pojawi się asfalt.
Te wszystkie prace będą kosztowały kasę miejską niespełna pół miliona złotych – większość wydatków, a dokładnie 87 proc., pokryje dofinansowanie z Polskiego Ładu (miasto otrzymało z tego funduszu 2 mln 932 tys. zł).
Nowa jezdnia nie tylko ułatwi dojazd do peryferyjnych budynków położonych przy ul. Łąkowej. W przyszłości będzie nią można dojechać od strony Legnicy i Jawora do ul. Chojnowskiej i ul. Grunwaldzkiej (tzw. mała obwodnica), co odciąży ul. Legnicką, dla której nie ma w tej chwili alternatywy. W 2024 r. Urząd Miejski w Złotoryi zamierza zlecić wykonanie projektu na przedłużenie Łąkowej w kierunku drogi wojewódzkiej 364, czyli budowę całkiem nowej trasy o długości ok. 1 km. Zaczynałaby się on przy przejeździe kolejowym w pobliżu budynku socjalnego, biegła wzdłuż torowiska (na zdjęciu obok) i kończyła rondem zlokalizowanym na skrzyżowaniu szlaków drogowych do Legnicy i Jawora.
Tak poprowadzona droga miałaby jeszcze jeden walor: komunikowałaby z głównymi trasami tereny inwestycyjne, które miasto chce przeznaczyć pod budowę zakładów przemysłowych. Wzdłuż ul. Łąkowej jest jeszcze do zagospodarowania ok. 18 ha gruntów, które w tej chwili tracą na atrakcyjności ze względu na słaby dojazd. – Droga z prawdziwego zdarzenia w tym miejscu i jej przedłużenie wzdłuż torów mogłoby ten niekorzystny stan diametralnie zmienić – słyszymy w złotoryjskim magistracie.
Na rozpoczęcie robót na Łąkowej i Granitowej trzeba będzie jeszcze kilka tygodni poczekać, natomiast koparki pracują już w innym miejscu Złotoryi – przy budowie ul. Generała Władysława Andersa. To prawie 300-metrowej długości łącznik ulic Polnej i Miodowej, którym będzie można dojechać do zabudowań jednorodzinnych w rejonie ul. Wiejskiej, omijając ul. Bohaterów Monte Cassino. Przedsięwzięcie stanowi dość duże wyzwanie, gdyż prowadzi w dużej części po stromej skarpie. Konieczne będzie wybudowanie m.in. ścian oporowych z płyt żelbetowych.
Wykonawca inwestycji, którym jest PTB, jest w tej chwili na etapie robót ziemnych. Przeprowadził już korytowanie gruntu pod nową drogę. Pierwsza faza prac obejmie również wycinkę kilku drzew kolidujących z przebiegiem łącznika (jezdnia ma mieć szerokość 5,5-6 m, a na łuku – nawet 9 m). W następnej kolejności będą budowane instalacje podziemne, czyli blisko 750 m sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zarówno deszczowej, jak i sanitarnej.
Ulica Andersa będzie kosztowała 2 mln 241 tys. zł. To zadanie, na które miasto uzyskało dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład – razem 5 mln 666 tys. 750 zł, przy czym są to pieniądze, które ratusz ma wykorzystać również na budowę dróg w rejonie ul. Jerzmanickiej.