Pacjentów, którzy zgłoszą się w najbliższy poniedziałek po poradę lekarską w przychodni przy ul. Kwiskiej, może czekać mały szok. Zostaną obsłużeni w przebudowanej rejestracji, która nie tylko zmieniła się nie do poznania, ale zacznie też funkcjonować na zupełnie innych zasadach niż dotychczas – ze względu na wprowadzenie automatu biletowego. Nowe rozwiązania, które zastosowano przy modernizacji placówki, sprawią, że zdecydowanie łatwiejszy dostęp do lekarza będą mieli pacjenci niedowidzący, niedosłyszący czy na wózkach inwalidzkich.
Kończy się kolejny etap remontu Przychodni Rejonowej w Złotoryi i przystosowania jej do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Prace, które prowadzono w ostatnich miesiącach, dotyczyły „krwiobiegu” placówki: rejestracji w poradni ogólnej i dla dzieci, poczekalni oraz korytarzy prowadzących do gabinetów lekarskich. Zacznijmy od tego, co każdemu pacjentowi, który przyjdzie po weekendzie do miejskiej lecznicy, na pewno rzuci się w oczy: ścieżki dotykowe dla osób niewidomych lub słabowidzących, które zamontowano na posadzce. To rodzaj prowadnic na laskę, które mają ułatwić pacjentowi dojście do rejestracji czy gabinetów lekarskich.
Udogodnień dla osób nie w pełni sprawnych jest więcej. Wygodniej im będzie już przy wejściu, gdyż drzwi do placówki same się przed nimi otworzą – miejska przychodnia jest pierwszą placówką medyczną w powiecie z automatycznymi drzwiami głównymi. Zaraz za nimi ustawiony został plan tyflograficzny placówki, który pokazuje rozmieszczenie poszczególnych pomieszczeń. Zastosowano w nim m.in. alfabet Braille’a dla osób słabo widzących. (Plan można „zabrać” ze sobą do smartfona, skanując umieszczony na nim kod – wtedy ułatwi poruszanie się po przychodni i odnalezienie właściwego miejsca.) Dodajmy, że przy każdym gabinecie wisi na odpowiedniej wysokości tabliczka z jego numerem i nazwiskiem lekarza, przygotowana również brajlem. Podobnie jest przy toaletach. Wzdłuż korytarzy zamontowano z kolei pochwyty pomagające utrzymać równowagę.
Obie rejestracje zostały wyposażone w pętle indukcyjne, czyli system wspomagania słuchu, który ma ułatwić obsługę pacjentów z dysfunkcjami tego zmysłu (pętla poprawi komfort słyszenia oraz jakość odbieranego dźwięku u osób korzystających z aparatu słuchowego lub implantu). Przy rejestracjach są też stanowiska z niżej umieszczoną ladą dla pacjentów poruszających się wózkach.
– Wszystkie zastosowane przez nas rozwiązania architektoniczne i techniczne spełniają obowiązujące obecnie normy dotyczące osób ze szczególnymi potrzebami – zapewnia Ireneusz Żurawski, kierownik Przychodni Rejonowej w Złotoryi.
Modernizację przeszedł również punkt szczepień. Założenie było takie, że małe dzieci mają się tutaj dobrze czuć. To dobre samopoczucie powinna im zapewnić przyjazna poczekalnia z bajkowymi motywami na ścianie i kącikiem do zabawy. W poczekalni jest kolorowo, a w samym gabinecie przestronnie, jasno i nowocześnie.
Dodajmy, że pacjenci, którzy pojawią się w przychodni po weekendzie, będą obsługiwani już wg nowych zasad organizacyjnych. Po pierwsze, przy wejściu trzeba będzie pobrać z automatu bilet z numerkiem do rejestracji lub bezpośrednio do lekarza (jeśli ktoś się wcześniej rejestrował przez internet lub telefon). Po drugie, poradnia ogólna została wyposażona w jedną wspólną poczekalnię dla wszystkich pacjentów. Po trzecie, o kolejności wejścia do lekarza będzie informował umieszczony w poczekalni monitor. Pokaże, z którym numerkiem pacjent jest już w gabinecie, a z którym za chwilę wejdzie (poza informacją wizualną pacjenci usłyszą również komunikaty głosowe).
Przebudowa rejestracji i ciągów komunikacyjnych oznacza zakończenie projektu pn. „Dostępność plus dla zdrowia”, który przychodnia realizowała od ponad roku. Zakładał on likwidację różnych barier i dostosowanie placówki pod względem architektonicznym, cyfrowym, organizacyjnym i komunikacyjnym do oczekiwań osób ze szczególnymi potrzebami, m.in. poruszających się o kulach i na wózkach inwalidzkich, niewidomych i słabowidzących, z dysfunkcjami słuchu i głuchoniemych (pisaliśmy o tym TUTAJ). Modernizacja obejmowała tę część miejskiej lecznicy, z której najczęściej korzystają pacjenci, a więc przede wszystkim rejestrację, gabinety pediatryczne, poczekalnie oraz główne ciągi komunikacyjne prowadzące do gabinetów lekarskich. Przychodnia otrzymała na realizację projektu grant w wysokości 720 tys. zł, ale przez skok cen materiałów i usług budowlanych w ciągu ostatniego roku całe przedsięwzięcie zamknęło się w kwocie prawie dwa razy wyższej.