Czy będą działały, gdy zabraknie prądu? Co się stanie, gdy skończą się naklejki? Czy każdą szklaną butelkę należy wrzucać osobno? Co w przypadku zagubienia karty? Złotoryjanie z osiedla Cztery Pory Roku mają wiele pytań i wątpliwości dotyczących nowych wiat śmietnikowych wyposażonych w inteligentny system obsługi. Przynajmniej na część z nich postaramy się dziś odpowiedzieć. Spotkania szkoleniowe planuje też urząd miasta.
W poniedziałek 22 kwietnia producent zacznie montować na wiatach panele sterujące. Zajmie mu to prawdopodobnie dwa dni. We wtorek wieczorem wszystkie 8 altan powinno być już aktywnych. Złotoryjski ratusz nie rzuci jednak mieszkańców od razu na głęboką wodę.
– Do czasu zakończenia działań instruktażowych pozostawimy do dyspozycji mieszkańców dodatkowe pojemniki na odpady, które będą stały obok wiat. Dzięki temu złotoryjanie będą mieli czas na spokojne, swobodne zapoznanie się z systemem. Dopiero w chwili, gdy nasze wsparcie nie będzie już konieczne, te dodatkowe pojemniki usuniemy – zapowiada Grzegorz Nowodyła, naczelnik Wydziału Gospodarki Odpadami w Urzędzie Miejskim w Złotoryi.
Pracownicy magistratu uspokajają, że wiaty, które sprawdziły się już w innych polskich miastach i sprawnie wspierają tamtejsze systemy gospodarki odpadami, są wyposażone w prosty i intuicyjny panel obsługi, przyjazny użytkownikom w różnym wieku. – Do tej pory przetestowaliśmy system z ok. 50 mieszkańcami, zarówno starszymi, jak i młodszymi, i test wyszedł pozytywnie – zapewnia naczelnik.
Urząd chce jednak rozwiać wszystkie wątpliwości, które pojawiają się wśród mieszkańców. Dlatego przeprowadzi dla nich cykl spotkań instruktażowych przy wiatach. Odbędą się one w nadchodzącym tygodniu, w środę 24, czwartek 25 i piątek 26 kwietnia. Pod każdą altaną pracownicy magistratu przeprowadzą dwa szkolenia: jedno przed południem lub zaraz po, a drugie w późniejszych godzinach popołudniowych. Harmonogram spotkań prezentujemy obok.
– Jeśli potrzebne będą dodatkowe spotkania instruktażowe, to z pewnością je zorganizujemy – słyszymy w WGO.
Oprócz instruktażu mieszkańcom zostanie udostępniony telefon, na który będą mogli zadzwonić od poniedziałku do soboty od godz. 6 do godz. 22 w razie jakichkolwiek pytań dotyczących obsługi systemu. Numer telefonu to: 533 102 029. W godzinach pracy urzędu mieszkańcy mogą też dzwonić z pytaniami na numery stacjonarne Wydziału Gospodarki Odpadami: 76 877 91 85, 76 877 91 86, 76 877 91 88.
Wiaty zostały sfinansowane ze środków rządowych pozyskanych przez miasto na stworzenie przy pl. Sprzymierzeńców nowoczesnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, który już niedługo zostanie oddany do użytku. Wartość całej inwestycji to ponad 10 mln zł. Prawie 90 proc. tych wydatków magistrat pokrył z dofinasowania z Polskiego Ładu.
Miasto zdecydowało się na uruchomienie systemu inteligentnych wiat i budowę nowego PSZOK-u, by usprawnić segregację odpadów i poprawić wskaźniki recyklingu. Powinno się to przełożyć na zahamowanie wzrostu opłat za śmieci oraz znacząco poprawić estetykę miejsc, w których zbierane są odpady.
Czy będzie problem z wyrzuceniem śmieci, jeśli w drukarce zabraknie naklejek na worki?
Po pierwsze: panel sterowania w każdej wiacie wyposażony jest w czujnik, który poinformuje zdalnie pracowników UM, że do wydrukowania zostało ostatnich 500 naklejek. Magistrat będzie więc miał wystarczającą ilość czasu na reakcję i wymianę rolki. Z jednej pełnej rolki może być wydrukowanych ok. 7 tys. naklejek.
Po drugie: system jest tak skonstruowany, że pozwala na wydrukowanie naklejek „na zapas” i użycie ich w późniejszym czasie – także w przypadku awarii drukarki. W praktyce działa to w ten sposób, że po zeskanowaniu kodu z naklejki podczas wyrzucania śmieci wiata „zapyta” użytkownika, czy chce wydrukować kolejne naklejki na konkretne frakcje odpadów.
Czy z wiat będzie można korzystać, gdy dojdzie do przerwania zasilania w energię elektryczną?
Tak. Wiaty są wyposażone w akumulatory i urządzenia, które w razie awarii będą podtrzymywały działanie systemu do czasu przywrócenia zasilania.
Jak wyrzucać opakowania szklane?
Tu metody są dwie: albo można wrzucać do pojemnika przez okienko wrzutowe pojedyncze butelki/słoiki (przy czym nie trzeba na każdą sztukę naklejać osobnej naklejki – wystarczy jedna, do otworzenia klapy), albo można skorzystać z wygodniejszego rozwiązania i wyrzucić wszystkie odpady szklane w worku foliowym z naklejoną nalepką.
W worku z naklejką można też wrzucać opakowania plastikowe oraz papier. W przypadku bioodpadów należy natomiast wysypać je do pojemnika bez worka.
Czy zagubienie karty pozbawi możliwości korzystania z wiaty?
Karta będzie potrzebna mieszkańcom w zasadzie raz, przy pierwszym skorzystaniu z wiaty – do wydrukowania naklejek z kodem. Przy każdej kolejnej wizycie nie trzeba będzie korzystać z karty – klapy do pojemników mieszkańcy będą mogli otworzyć dzięki wcześniej wydrukowanym naklejkom. System za każdym razem zapyta, czy wydrukować kolejne naklejki.
W przypadku zagubienia karty przez mieszkańca będzie można wyrobić drugą.
Czy mieszkańcy będą mogli korzystać tylko z jednej wiaty stojącej najbliżej ich miejsca zamieszkania?
Nie – urząd nie przewiduje na obecnym etapie przypisania mieszkańców do konkretnej wiaty śmietnikowej, co oznacza, że będą mogli skorzystać za pomocą kodu na karcie lub naklejce z każdej automatycznej altany stojącej na osiedlu.