Złotoryjski projekt na e-usługi publiczne, który przez wiele miesięcy czekał w kolejce, w końcu jednak uzyskał dofinansowanie z funduszy europejskich. To oznacza skok technologiczny dla miejskiej administracji – ratusz unowocześni swoją bazę informatyczną i ułatwi mieszkańcom płacenie podatków przez sieć.
Urząd Miejski w Złotoryi starał się o dotację na wprowadzenie usług elektronicznych od początku 2017 r. We współpracy z Dolnośląską Agencją Rozwoju Gospodarczego z Legnicy przygotował duży projekt w partnerstwie z dwiema innymi gminami: wiejską Złotoryją i Krotoszycami, który obejmował swoim zasięgiem ok. 30 tys. mieszkańców. Nasze miasto było w tym wspólnym przedsięwzięciu liderem. Zdaniem urzędników ratusza, to był bardzo dobry projekt, który pozytywnie przeszedł wszystkie etapy oceny. Mimo to dolnośląski urząd marszałkowski, który w czerwcu tego roku rozstrzygnął konkurs na e-usługi publiczne, nie przyznał nam z Regionalnego Programu Operacyjnego blisko 3,5-milionowego dofinansowania. UM odwołał się, dostaliśmy nawet dodatkowe punkty w rankingu, ale to nie wystarczyło, by znaleźć się w grupie kilkunastu projektów z pierwszych miejsc listy, które otrzymały dotację. Dla pozostałych zabrakło po prostu pieniędzy w programie.
Jednak na początku grudnia, po prawie pół roku, zarząd województwa dolnośląskiego zwiększył pulę środków na inwestycje dolnośląskich gmin w usługi elektroniczne. Część z nich trafi do naszego miasta. Projekt pn. „Wdrożenie e-usług publicznych dla mieszkańców gminy Krotoszyce, gminy wiejskiej Złotoryi i gminy miejskiej Złotoryi” znalazł się wśród 42 przedsięwzięć, które otrzymały kilka dni temu dofinansowanie. Całkowita wartość zadania to blisko 4 mln 42 tys. zł, dotacja dla trzech gmin wynosi 3 mln 435,5 tys. zł. Dla miasta Złotoryi na unowocześnienie bazy informatycznej przypadnie 1 mln 441 tys. zł z RPO, całe przedsięwzięcie będzie kosztować budżet miejski nieco ponad 250 tys. zł.
Projekt przewiduje rozbudowę infrastruktury serwerowej obsługującej złotoryjski ratusz i wymianę komputerów, które w większości przypadków liczą już sobie ok. 10 lat. Jednak modernizacja sprzętu i sieci wewnętrznej w ratuszu to tylko podstawa do tego, by stworzyć platformę umożliwiającą obsługę płatności podatkowych przez sieć (tzw. e-podatki). To dzięki nim magistrat stanie się bardziej nowoczesny, lepiej zabezpieczy przechowywane dane, a mieszkańcom będzie łatwiej załatwić w nim szereg spraw. Wystarczy jedno logowanie do systemu, by sprawdzić swoje „konto podatkowe”, czyli stan zobowiązań wobec miasta z tytułu m.in. podatku od nieruchomości, opłaty za psa, użytkowanie wieczyste czy podatku transportowego. Ewentualne należności będzie można od razu uregulować, bo system przekieruje nas na rachunek bankowy. Do tego ratusz udostępni w sieci formularze wniosków, które będzie można wypełnić i „złożyć” na odpowiednim biurku bez odchodzenia od komputera. W ramach e-usług usprawniony ma być też obieg wewnętrzny dokumentów w urzędzie.
Projekt będzie realizowany w 2019 r.