Złotoryjski ratusz zamierza w tym roku ponownie zlecić badanie, które sprawdzi, czy w sklepach na terenie miasta osobom nieletnim jest sprzedawany alkohol. Zdaniem Bożeny Popławskiej, pełnomocniczki burmistrza ds. uzależnień, wakacje sprzyjają temu procederowi. Dlatego wystosowała list do sprzedawców i restauratorów.
Pani pełnomocnik nazywa sprzedawców alkoholu „żołnierzami na pierwszej linii frontu”, na którym toczy się bój pomiędzy młodym człowiekiem prącym pod presją grupy rówieśniczej do zdobywania nowych doświadczeń i przekraczania granic, a dorosłymi, którzy chcą chronić zdrowie młodzieży. Terapeutka przypomina też, że alkohol etylowy – niezależnie od tego, czy zawarty w piwie, winie, wódce, koniaku czy szampanie – działa w taki sam sposób, tzn. jest psychoaktywny i toksyczny. Do listu dołączony jest także praktyczny poradnik odpowiedzialnego sprzedawcy, który ma pomóc w unikaniu problemów z podawaniem alkoholu osobom niepełnoletnim. Pełna treść listu – poniżej.
Urząd Miejski w Złotoryi zapowiada, że podczas wakacji ponownie zleci przeprowadzenie prowokacji z „tajemniczym klientem”. Polega ona na wysłaniu do sklepów i lokali gastronomicznych osoby pełnoletniej, ale na wygląd nieletniej, która robi tzw. kontrolowany zakup alkoholu i sprawdza, czy w danej placówce personel żąda okazania dowodu potwierdzającego pełnoletniość. Przypomnijmy, że podobne badania przeprowadzone w latach 2015-2016 pokazały, że większość sklepów i lokali nie zwraca uwagi na wiek młodego klienta. Po każdym z tych badań było prowadzone szkolenie dla sprzedawców.
W tym tygodniu z kolei pracownicy magistratu mieli rozpocząć kontrolę w sklepach i lokalach gastronomicznych, sprawdzając, czy we wszystkich wiszą wymagane prawem tabliczki „Alkohol szkodzi zdrowiu” oraz informujące o zakazie sprzedaży alkoholu osobom nieletnim oraz nietrzeźwym. Za ich brak grozi mandat w wysokości 150 zł lub cofnięcie koncesji na sprzedaż alkoholu.
Drodzy Sprzedawcy!
Wakacje to co roku wyzwanie dla sprzedawców alkoholu. Wakacje sprzyjają chęci odpoczynku, ale także nowym przeżyciom, doznaniom, czasami młodzież chce doświadczyć czegoś wyjątkowego. Pomocne są w tej sytuacji używki. Z perspektywy nastolatka jest to produkt bardzo pożądany. Sięga po niego, aby poczuć się dorosłym, aby być na luzie i dobrze się bawić, aby zaspokoić ciekawość dopasowania się do otoczenia, aby wyrazić swoją potrzebę buntu i chęć zmierzenia się z ryzykiem. Wreszcie – ponieważ alkohol jest dostępny.
Co warto wiedzieć o alkoholu? Należy pamiętać, iż alkohol etylowy zawarty w piwie, winie, wódce, koniaku, szampanie jest taki sam i działa w taki sam sposób – psychoaktywny i toksyczny. Warto o tym pamiętać, gdyż często zdarza się, że sprzedawcy popełniają zasadniczy błąd, ignorując fakt zakupu piwa przez młodego klienta, podejmują kontrolę dokumentu stwierdzającego pełnoletniość jedynie w sytuacji zakupu wódki. Warto pamiętać, że alkohol ma wpływ na funkcjonowanie mózgu, a to wpływa na zachowanie człowieka, zwłaszcza młodego, który nie ma doświadczenia, jak jego organizm się zachowa po dostarczeniu kolejnej porcji alkoholu. Wówczas bardzo łatwo jest zrobić coś, czego nigdy by się nie zrobiło na trzeźwo. Dlatego to osoba sprzedająca/podająca alkohol musi rozstrzygać, że dana osoba wypiła wystarczająco dużo alkoholu i nie pozostawiać tej decyzji osobie, która jest pod wpływem alkoholu.
Ochrona młodych ludzi przed negatywnymi konsekwencjami wynikającymi z picia napojów alkoholowych jest wyzwaniem dla wielu grup dorosłych – przede wszystkim dla rodziców, ale także dla nauczycieli i wychowawców oraz osób odpowiedzialnych za tworzenie regulacji prawnych na poziomie centralnym, lokalnym, dla osób, które są świadkami sprzedaży alkoholu nieletnim. Istotną rolę w tym procesie odgrywają sprzedawcy alkoholu, właściciele sklepów, lokali gastronomicznych, osoby podające napoje alkoholowe. Są Państwo niejako „żołnierzami na pierwszej linii frontu” – tu, gdzie toczy się bój pomiędzy młodym człowiekiem popychanym mechanizmami rozwojowymi (chęć zdobycia nowych doświadczeń, przekraczaniu granic, buntu itp.) oraz presją grupy rówieśniczej a dorosłymi, którzy chcieliby chronić zdrowie i zapewnić bezpieczny rozwój młodzieży.
Oto zasady praktycznego poradnika odpowiedzialnego sprzedawcy:
- prowadź w sklepie/pubie politykę kontroli wieku młodego klienta;
- miej zawsze do młodych klientów ograniczone zaufanie;
- żądaj okazania dokumentu stwierdzającego wiek – to jedyny sposób, aby być precyzyjnym;
- sprawdzaj dokładnie datę urodzenia na dokumencie potwierdzającym wiek – uwaga na dowody tymczasowe wydawane osobom niepełnoletnim;
- umieść przy kasie lub przy wejściu do sklepu informację o treści: „W tym sklepie przestrzegamy prawa i nie sprzedajemy alkoholu osobom niepełnoletnim. Proszę przygotować dokument potwierdzający wiek, jeżeli jesteś osobą młodocianą i chcesz kupić u nas alkohol”;
- jeżeli klient nie posiada dokumentu, który może potwierdzić, że ukończył 18 lat i zgodnie z prawem może zakupić alkohol – zawsze odmawiaj sprzedaży;
- nie ulegaj argumentom: „zapomniałem dowodu, błagam, tak bardzo mi zależy, to ja później przyniosę dowód, teraz się spieszę”…
Stosowanie ww. dobrych praktyk pomoże zmniejszyć możliwości łamania prawa i chronić właściciela sklepu/lokalu przed utratą zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Buduje też pozytywny wizerunek sklepu w społeczności lokalnej. Dla sprzedawcy może być źródłem osobistej satysfakcji z dobrze wykonanej pracy i troski o dobro klienta.
Pełnomocnik Burmistrza Miasta Złotoryi ds. Uzależnień Bożena Popławska