Nową drogę asfaltową o długości prawie kilometra wybuduje na peryferiach miasta złotoryjski magistrat. Połączy ulice Grunwaldzką i Zagrodzieńską. Jest propozycja, żeby nazywała się Uniejowicka. Powstanie do końca roku ze środków przeznaczonych na rozwój infrastruktury rowerowej. Inwestycja uzyskała duże wsparcie Unii Europejskiej, dzięki czemu będzie dla gminy miejskiej dość tania w realizacji.
Łącznik będzie liczył dokładnie 960 m, a szerokość jezdni wyniesie od 3,5 do 5 m. Do tego należy doliczyć pobocza o szerokości 75 cm. Droga nie będzie należała do najszerszych, dlatego projekt przewiduje wybudowanie kilku mijanek. Ruch ma być ograniczony tylko do lżejszych samochodów, których masa nie przekracza 3,5 t (za wyjątkiem pojazdów rolniczych i krótkiego odcinka od strony Grunwaldzkiej). Docelowe oznakowanie przewiduje też ograniczenie prędkości – miejscami do 30 km/h, a przy progu zwalniającym do 20 km/h.
Drogę, wyposażoną w kanalizację deszczową, wybuduje Przedsiębiorstwo Transportowo-Budowlane, które w przetargu ogłoszonym przez miasto złożyło najtańszą ofertę – na 2 mln 188 tys. 170 zł. Wykonawca będzie miał 5 miesięcy na realizację zadania.
Większość wydatków związanych z budową miasto pokryje jednak nie ze środków własnych, lecz z dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (w ramach Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska 2021-2027) i budżetu państwa. Dofinansowanie wyniesie 80 proc. kosztów inwestycji, czyli w tym przypadku 1 mln 750 tys. zł.
Łącznik powstanie w miejscu drogi szutrowej biegnącej wzdłuż granicy miasta i stanowiącej dojazd do pól uprawnych. Jeden z jej końców będzie zlokalizowany na wysokości rozjazdu na Zagrodno i Uniejowice, drugi – na łuku Grunwaldzkiej, pomiędzy budynkami nr 25 i nr 29. Nie ma ona w tej chwili nazwy. Komisja opiniodawcza ds. nazewnictwa ulic w Urzędzie Miejskim w Złotoryi zaproponowała, by nazwać ją Uniejowicka. Taka propozycja ma być przedstawiona do przegłosowania radnym.
Nowa droga połączy ulicę Grunwaldzką z Zagrodzieńską. Będzie stanowić fragment lokalnego szlaku komunikacyjnego, którym można dojechać ze Złotoryi do Nowej Wsi Złotoryjskiej. Na odcinku gminnym jest on już w tej chwili wyasfaltowany, nawierzchni bitumicznej brakuje natomiast na krótkim kawałku miejskim – od ul. Grunwaldzkiej do skrzyżowania koło niewielkiego stawu położonego tuż przy granicy miasta. Po zakończeniu inwestycji to się zmieni.
Droga powstaje jednak przede wszystkim z myślą o rowerzystach. Przypomnijmy, że Złotoryja znajduje się na jednej z głównych tras rowerowych przecinających Dolny Śląsk, które zostały wytyczone w ramach projektu Dolnośląska Cyklostrada. To otworzyło nowe możliwości finansowe złotoryjskiemu ratuszowi, który zdobył dotację na zadanie pn. „Budowa ścieżek rowerowych w ramach Trasy VIA REGIA na terenie miasta Złotoryja”. To właśnie w ramach tego przedsięwzięcia na mapie naszego miasta pojawi się nowa ulica.
Łącznik na peryferiach miasta ma zapewnić ciągłość tras rowerowych w granicach Złotoryi z siecią regionalną. Nie będzie zawieszony w próżni. Od ul. Zagrodzieńskiej rowerzyści będą mogli kontynuować podróż w kierunku Wojcieszyna, korzystając z nowej drogi asfaltowej dla jednośladów (początkowo pobiegnie wzdłuż trasy na Uniejowice, a następnie koło dawnego kamieniołomu i po śladzie Szlaku Wygasłych Wulkanów). To zadanie już wkrótce zrealizuje gmina wiejska Złotoryja. Z kolei na Grunwaldzkiej rowerem będzie można pojechać w kierunku ul. Garbarskiej – nowym ciągiem pieszo-rowerowym, którego projektowanie dobiega końca.
Dolnośląska Cyklostrada to projekt, który ma dać impuls do rozwoju turystyki regionalnej. Nasze miasto znajduje się na szlaku Via Regia, stanowiącym część krajowej trasy nr 6 biegnącej z Opolszczyzny przez Oławę, Wrocław, Złotoryję, do Zgorzelca, a finalnie – do Niemiec, gdzie wepnie się w systemy tamtejszych dróg rowerowych. Miłośnicy dwóch kółek będą mogli pojechać wygodnymi drogami ze Stolicy Polskiego Złota w kierunku Bolesławca, Lwówka Śląskiego lub Legnicy.