Oszuści znaleźli nowy sposób, aby okraść pracowników i właścicieli sklepów, w których wykorzystywane są terminale płatnicze.
Policjanci z województwa opolskiego przyjęli już pierwsze zgłoszenie o mężczyźnie, który podając się za pracownika firmy obsługującej terminale płatnicze, uzyskuje kody zabezpieczające.
Złodziej kontaktuje się telefonicznie z pracownikiem sklepu. Następnie prosi o ręczne dokonanie zmiany ustawień w bezgotówkowym terminalu płatniczym. Oszust oświadcza, że nie powiodła się automatyczna aktualizacja oprogramowania i aby urządzenie działało prawidłowo, należy zrobić to ręcznie, według podanych instrukcji. Następnie wydaje pracownikowi sklepu kolejne polecenia przeprowadzenia zmian w urządzeniu.
Zabezpieczające kody, wydrukowane w trakcie zmieniania ustawień, należy podać oszustowi. Po otrzymaniu kodów umożliwiających, złodziej dokonuje transakcji bezgotówkowych, po czym informuje pracownika sklepu o zakończeniu aktualizacji oprogramowania.
- Apelujemy o ostrożność. W przypadku otrzymania takiego połączenia telefonicznego nie należy natychmiast wykonywać poleceń osób podających się za konsultantów obsługujących terminale płatnicze. Bezpieczniej jest chwilowo zawiesić rozmowę i samemu odszukać numer do prawdziwej firmy zajmującej się obsługą urządzenia. W przypadku takich telefonów należy również pamiętać, że banki i inne instytucje nie proszą o podanie haseł lub kodów, ani nie zlecają telefonicznie przeprowadzania próbnych transakcji – ostrzega sierż. Dominika Kwakszys, oficer prasowy złotoryjskiej policji.
na podst. informacji KWP w Opolu