Siedmioro uczniów i absolwentów Szkoły Podstawowej nr 3 w Złotoryi pod opieką Wiolety Michalczyk i Olgi Tylutki (Stowarzyszenie „Nasze Rio”) udało się do Włoch na spotkanie kończące dwuletni projekt „Nauka demokracji w szkole”.
Na miejscu, oprócz złotoryjan, spotkali się uczestnicy projektu ze szkół partnerskich: Gesamtschule z Treuenbrietzen (Niemcy), Podesti Institut z Chiaravalle (Włochy – region Marche).
Pierwszego dnia nasi uczniowie zostali uroczyście powitani przez dyrektora szkoły i burmistrzów Chiaravalle i Treuenbrietzen. Młodzi uczestnicy mieli w planie warsztaty fotograficzne, a nauczyciele i przedstawiciele partnerskich stowarzyszeń oraz samorządów zajęli się podsumowaniem projektu i przygotowaniem raportu końcowego.
Wieczorem wszyscy zostali zaproszeni do teatru na promocję serii książek „I processi per i crimini di Guerra tedeschi in Italia” zorganizowaną specjalnie z myślą o uczestnikach projektu o demokracji.
Drugi dzień także minął w szkole. Nauczyciele kontynuowali podsumowanie projektu, a uczniowie pod kierunkiem Jonasa ze Stowarzyszenia SV-Bildungswerk z Berlina przygotowywali plakaty apelujące o ochronę Ziemi i klimatu, a po południu odbył się międzynarodowy turniej koszykówki.
W środę wszyscy złożyli na miejscowym cmentarzu wieniec na grobie bohatera wojennego, dzięki któremu Treuenbrietzen i Chiaravalle zostały w 2010 roku miastami partnerskimi. Następnie w Ankonie zwiedzili szkołę średnią IIS Podesti Calzecchi Onesti. Wszystkim podobały się doskonale wyposażone pracownie do nauki zawodów: fryzjera, fotografa, ortodonty i grafika. Kolejną atrakcją było zwiedzanie z przewodnikiem tego zabytkowego portowego miasta i możliwość wykąpania się w Adriatyku. Na zakończenie dnia pyszna kolacja w winnicy z widokiem na górę Monte Conero.
Kolejnego dnia uczestnicy zwiedzili dwie historyczne miejscowości: Recanati i Maceratę.
W ostatni dzień pobytu zorganizowana została wycieczka do ogromnego systemu jaskiń krasowych „Grotte di Frasassi”. Bajkowy widok kształtów stworzonych przez naturę na długo pozostanie w pamięć uczestników projektu. Po powrocie nadszedł czas na naukę pieczenia typowych włoskich ciast i pożegnalna dyskoteka.
Mieszkający u włoskich rodzin uczniowie mieli niepowtarzalną okazję poznać włoską kulturę, obyczaje i sprawdzić w praktyce swoją znajomość języków obcych.
- Po pełnych emocji dniach trudno było się pożegnać, ale na pewno nawiązane kontakty będą podtrzymywane – mówi Wioleta Michalczyk.
Filtry